Conflicten in je projectorganisatie in de bouw

Een groot infrastructureel systeem zou gerenoveerd worden en voor een gedeelte uitgebreid. Het projectteam, had wekenlang keihard gewerkt aan het draaiboek. Dat is vervolgens voorgelegd aan de toezichthouder en die veegde het hele plan van tafel op basis van gebrekkige logistiek en veiligheid. Achteraf had hij een punt. 

Het probleem was dat het projectteam niet bekend was met wat op dat moment de belangen van de opdrachtgever waren. Die had namelijk een heel ander plan verwacht, met juist de nadruk op logistiek en veiligheid. Intussen was er al weken werk ingestoken en moest het team het plan compleet herschrijven op eigen kosten en ten koste van de strakke planning. Het projectteam voelde zich hevig in de wiek geschoten. Een conflict was geboren, met flinke tijdconsequenties, extra kosten en wederzijds geschonden relatie en vertrouwen.

Natuurlijk had de projectmanager eerst moeten vragen wat de opdrachtgever precies wilde zien in het draaiboek, dan had hij dat meegenomen en was het plan direct geaccepteerd.

Precies hetzelfde gebeurt wanneer je projecten organiseert. In een conflictbestendige (project)organisatie ben je constant met stakeholders in contact om te proeven wat de belangen achter de doelen zijn en of er voetangels en klemmen zijn om daarop te kunnen voorsorteren.

Wil jij met je organisatie conflictbestendig worden? Neem nu contact op. 

Terug»